مطالعه ی واقع گرایی اجتماعی در نقاشی معاصر ایران دهه ی شصت (مطالعه ی موردی: فعالیت هنری هشت نقاش معاصر)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سارا اسمعیل پور
- استاد راهنما بهرام احمدی علی اکبر شریفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
ر این رساله به بررسی خواستگاه واقع گرایی اجتماعی، پیشگامان این شیوه، نقش منتقدین اجتماعی، اشاعه دهندگان واقع گرایی اجتماعی ، مکاتب ایرانی واقع گرا(که به واقع گرایی توجه داشتند)، شروع واقع گرایی اجتماعی و گسترش آن در ایران، نخستین کسانی که بر اساس چنین دیدگاهی آثارشان را خلق کردند و بومی سازی شدن این دیدگاه در ایران، پرداخته شد. این رساله، ریشه ی واقع گرایی اجتماعی در ایران را در ادبیات نوشتاری و شعر شعرای کهن ایرانی می جوید و این سلسله ی متن را تا اواخر مشروطه پی می گیرد و نقش واقع گرایی اجتماعی را در این دوره(مشروطه) پررنگ می بیند. بنابر کمبود منابع برای نزدیک شدن به فضای حاکم بر نقاشی واقع گرای دهه ی شصت، مبنای نظری این پایان نامه، گفتگوی دقیق با هشت نقاش برجسته آن دوره قرار داده شد. در این گفتگوها آنچه بیشتر از همه ی سخنان نمود دارد کشمکش دو نیروی مذهبی و چپ در به وجودآوردن دوره ی پویا و پرفراز و نشیب دهه ی مذکور است. این کشمکش با بروز جنگ تحمیلی شکل دیگری به خود گرفت و تمام نیروی هنرمندان آن دوره را متمرکز کرد تا همراه و همپای مردم مبارز و رزمنده، نقش مبلغ و انتقال دهنده ی ارزش ها و جانبازی های جنگ تحمیلی را بازی کنند. این رساله، در پایان، به تحلیل فشرده ی آثار برجسته ی هنرمندان مورد گفتگوی دهه ی شصت می پردازد. در این تحلیل ها عمده ی مسئله، عناصر مفهومی و تحلیل محتوایی و فرمال اثر مدنظر بوده است.
منابع مشابه
بررسی واقع گرایی در نقاشی معاصر ایران (دهه ی 70 و 80 شمسی)
تا پیش از ظهور مدرنیسم هنری، در اواخر قرن نوزدهم معنای کلمه رئالیسم (واقع گرایی) چندان پیچیده نبود. تغییر در جهان بینی بشر و به تبع آن تغییر در معنای واقعیت سبب گشت تا گونه های هنری با تفاوت های بنیادین زیر این عنوان جمع شوند. واقع گرایی در ورود به ایران با بازنمایی ارتباطی برقرار نمود و این ارتباط تا به امروز نیز پا برجاست. این شیوه از نقاشی از عهد ناصری تا پایان سلطنت رضاشاه در جایگاه هنر ...
عمومی کردن هنر یا تشدید رفتارهنری؛ مطالعه ی موردی موزه ی هنرهای معاصر تهران
نوشتار حاضر با هدف بررسی سیاست دموکراتیزاسیون فرهنگ تهیه شده است و در صدد است که مشخص کند آیا عمومی کردن موزه ها به عمومی کردن هنر منجر شده است و یا تنها نتیجه اش تشدید رفتارهای هنری است. با بهره گیری از رویکرد پی یر بوردیو که «عشق هنر» را نتیجه ی بهره مندی از سرمایه ی فرهنگی می داند؛ با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش پیمایش و تجزیه و تحلیل کمی اطلاعات، میزان بهره مندی بازدیدکنندگان موزه هنره...
متن کاملشاعران بلوچ پاکستانی در دوره ی معاصر
تحوّلات سیاسی و اجتماعی در پاکستان از ابتدای قرن بیستم میلادی آغاز شده است. به دنبال این تحوّلات کلّی در جامعهی پاکستان، شاعران بلوچزبان آن دیار نیز سهم عمدهای در شکل گیری این تحوّلات اجتماعی داشتهاند. روند تحوّلات یاد شده بیشتر به خاطر مسائلی چون مهاجرت بلوچها به کشورهای دیگر و آگاهی از اوضاع جهان، تحوّلات جهانی که مستقیم یا غیر مستقیم جامعه را تحت تأثیر قرار داد، رواج و گسترش صنعت چاپ و نشر کت...
متن کاملنسبت یادمان گرایی و پایداری در معماری معاصر ایران (مطالعه موردی: مساجد معاصر)
یادمان گرایی، یکی از گرایشهای تأثیرگذار در معماری معاصر به شمار میرود. معماری یادمانی نوعی از معماری است که آن را اوج طراحی معماری دانستهاند. از سوی دیگر جریانات و گرایشهای معماری معاصر جهان، بیش از هر زمان دیگر بر روی مباحث معماری پایدار و معماری انرژی کارا، تمرکز کردهاند. هدف اصلی این مقاله تحلیل نسبت دو مفهوم «یادمان گرایی» و «پایداری» در معماری معاصر ایران است. برای تحلیل این نسبت، پنج...
متن کاملتحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در دوره ی متوسطه
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران از بعد تفکر انتقادی انجام شده است. برای انتخاب مؤلفههای تفکر انتقادی از روش توصیفی و برای تجزیه و تحلیل محتوای کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعهی آماری در این پژوهش، محتوای کتاب درسی تاریخ معاصر ایران شامل 2818 جمله بوده که بهدلیل محدود بودن جامعهی آماری، نمونهی آماری نیز همان جامعهی آماری میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، س...
متن کاملبررسی ارتباط سرمایه ی اجتماعی با توسعه ی پایدار شهری (مطالعه ی موردی: استان مازندران)
در این مقاله درصدد بررسی ارتباط سرمایهی اجتماعی با توسعهی پایدار شهری در میان جمعیت شهری بالای ۲۰ سال استان مازندران هستیم. برای بررسی ارتباط این دو متغیر از نظریههای پاتنام، فوکویاما، میسرا، انشتاین و دریسکل استفاده گردیده است. دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه از میان نمونهی آماری 400 نفری جمعآوری و با کاربرد دو نرمافزار SPSS و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023